چت بات ChatGPT از جذاب‌ترین ربات‌های هوش مصنوعی است که می‌تواند پاسخگوی بسیاری از سوالات انسان باشد. جذابیت این ربات موجب شده است تا استفاده از ChatGPT در ایران نیز از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و بسیاری از کاربران ایرانی خواهان ارتباط با این ربات هوشمند باشند؛ با اینکه دسترسی به این چت بات رایگان است، اما استفاده از ChatGPT برای کاربران ایرانی با محدودیت مواجه بوده و نیازمند ابزارهای تغییر آی پی و شماره مجازی می‌باشد! باتوجه به کاربردهای بی شمار این سرویس، در ادامه مطلب به آموزش Chat GPT برای کاربران ایرانی می‌پردازیم.

معرفی ChatGPT

بات مکالمه چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) که توسط شرکت اوپن ای‌آی (OpenAI) توسعه یافته‌است، از داغ‌ترین موضوعات این روزهای دنیای هوش مصنوعی است. ربات هوشمند ChatGPT نه‌تنها می‌تواند به تمام سوال‌های انسان در زمینه‌های مختلف مانند فیزیک، ریاضی، تاریخ و ادبیات پاسخ دهد، بلکه می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات مانند رفع ایراد کدهای برنامه‌نویسی، تولیدمحتوا برای شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و سایر مسائل پیچیده و تخصصی نیز به کاربران کمک کرده و مانند یک انسان با آن‌ها مکالمه کند. همچنین، ChatGPT می‌تواند با در نظر گرفتن مکالمات پیشین، به سؤالات بعدی کاربران جواب دهد، اشتباهات خود را پذیرفته و حل کند و حتی درخواست‌های نامناسب را رد نماید. برای معرفی بیشتر این ربات هوشمند توصیه می‌کنیم مطلب ChatGPT چیست را مطالعه کنید.

آیا ChatGPT در ایران فعال است؟

به دلیل وجود تحریم‌ها، خدمات OpenAI و سرویس‌دهی چت‌جی‌پی‌تی در ایران غیرفعال است؛ به همین دلیل نحوه استفاده از ChatGPT در ایران کمی متفاوت بوده و نیازمند ابزارهایی است که بتوان محدودیت‌های کاربران ایرانی را برطرف نمود. به همین منظور، برای استفاده از Chat GPT در ایران به برنامه‌های تغییر آی‌پی و شماره مجازی کشورهای خارجی نیاز خواهید داشت.

پیش‌نیازهای استفاده ازChatGPT در ایران

  • برنامه تغییر IP برای چت‌جی‌پی‌تی

تحریم‌های کشور امریکا علیه ایران، نحوه استفاده از سرویس‌های خارجی را برای کاربران ایرانی با محدودیت مواجه کرده است. ورود به سایت ChatGPT با آی‌پی ایران امکان‌پذیر نبوده و با پیغام ” عدم دسترسی – Access Denied” مواجه خواهید شد؛ به همین دلیل، در گام نخست به یک ابزار تغییر IP نیاز دارید. البته باید در نظر داشت که این سرویس طیف گسترده‌ای از VPNهارا شناسایی کرده و تغییرات مستمر VPN و IP ممکن است اکانت شمارا با مشکل مواجه کند؛ از این رو، به شما توصیه می‌کنیم برای استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT در ایران، به جای VPN از سرور مجازی کشورهای خارجی (VPS) با آی پی ثابت استفاده کنید.

  • شماره مجازی برای استفاده از چت جی پی تی در ایران

در روند ساخت اکانت ChatGPT، به ارائه شماره تلفن برای دریافت کد فعالسازی نیاز خواهید داشت. با توجه به محدودیت‌ها، ارائه شماره تلفن ایرانی برای استفاده از سرویس‌های OpenAI امکان‌پذیر نیست و لازم است تا نسبت به خرید شماره مجازی معتبر اقدام کنید.

استفاده از شماره مجازی برای  chatgpt

نحوه استفاده از Chat GPT در ایران

OpenAI محبوب‌ترین پروژه خود یعنی ChatGPT را به صورت نامحدود و رایگان در اختیار تمامی کاربران قرار داده و ماهیانه هزینه قابل‌توجهی را برای سرویس‌دهی رایگان خود اختصاص می‌دهد؛ با این حال، وجود تحریم‌ها و محدودیت سرویس‌دهی OpenAI، نحوه استفاده از ChatGPT در ایران را کمی متفاوت کرده است. در این بخش مراحل ساخت اکانت و نحوه استفاده از ChatGPT را شرح می‌دهیم.

  • آموزش ساخت حساب کاربری ChatGPT

برای استفاده از ChatGPT در ایران لازم است تا حساب کاربری خود را بسازید. برای ساخت اکانت چت جی‌پی‌تی به یک ایمیل و شماره تلفن نیاز خواهید داشت. همانطورکه در بخش پیشین بدان اشاره شد، به دلیل تحریم‌های موجود، استفاده از شماره تلفن ایرانی در سایت openai امکان‌پذیر نبوده و لازم است تا از شماره مجازی کشورهای خارجی استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید از خدمات خرید شماره مجازی open ai ایرانیکارت استفاده نمایید. وارد پنل ایرنیکارت شده و درخواتس خود را برای خرید شماره مجازی چت جی پی تی ثبت کنید.

پس از تغییر IP سیستم خود، به سایت chat.openai.com مراجعه کرده و ایمیل خود را وارد کنید. پس از وارد کردن ایمیل و اطلاعات، باید شماره مجازی خود را جهت دریافت کد فعالسازی وارد نمایید. توجه داشته باشید که در صورت خرید شماره مجازی چت جی بی تی ایرانیکارت، به محض ارسال کد فعالسازی، از سمت کارشناسان ایرانیکارت با شما تماس گرفته شده و کد مورد نظر به اطلاع شما می‌رسد. پس از ثبت کد، به راحتی می‌توانید ثبت نام را کامل کرده و اکانت ChatGPT خود را بسازید.

  • ساخت تاپیک و گفتگو

به گفته OpenAI، chatGPT با تمرکز بر “سادگی استفاده” توسعه پیدا کرده و محیط کاری آن نیز به دور از هرگونه اضافه کاری طراحی شده است تا کاربر به راحتی بتواند فوت‌وفن استفاده از آن را آموخته و به گفتگو با ربات بپردازد.

پس از ساخت اکانت و ورود به محیط کاری ChatGPT، با کلیک بر روی گزینه “New Chat” در گوشه سمت راست صفحه، می‌توانید اولین مکالمه خود را با چت جی‌پی‌تی آغاز کنید. با ایجاد هر تاپیک‌ می‌توانید در مورد موضوعات مختلفی با ChatGPT گفتگو کنید. در نظر داشته باشید که ساخت تاپیک‌های متعدد به این دلیل صورت می‌گیرد که، ChatGPT پیام‌های رد و بدل شده در هر تایپک را به خاطر سپرده و مکالمات پیشین در نحوه پاسخگویی آن در ادامه گفتگو تاثیرگذار خواهد بود. به بیان دیگر، چت جی‌پی‌تی بر اساس مکالمات انجام شده در هر تاپیک، در مورد ادامه بحث و جواب‌های خود تصمیم‌گیری می‌کند. بنابراین، برای گرفتن جواب‌های حرفه‌ای‌تر بهتر است برای موضوعات مختلف خود، تاپیک‌های متفاوتی ایجاد کنید. جالب است بدانید که اگر برای تاپیک‌های مختلف خود نامی انتخاب نکنید، ربات چت جی‌پی‌تی بر اساس مکالمات انجام شده نامی را برای تاپیک موردنظر انتخاب می‌کند.

نحوه استفاده از chatgpt در ایران

  • نحوه ارائه بازخورد مکالمات

ChatGPT علاوه بر پاسخگویی هوشمندانه به سوالات، با دریافت بازخورد کاربران می‌تواند دقت گفتگو را افزایش داده و به مرور زمان کیفیت عملکرد خود را نیز بهبود دهد. ثبت بازخورد به عملکرد ChatGPT از دو راه امکان‌پذیر است: در روش اول، با استفاده از گزینه‌های پسندیدن (Like) و نپسندیدن (Dislike) که در کنار پاسخ ChatGPT پدیدار می‌شود، می‌توانید میزان رضایت خود را از پاسخ دریافت شده اعلام کنید. پس از انتخاب هر یک از این گزینه‌ها، یک کادر متنی برای وارد کردن پاسخ پیشنهادی بهتر به شما نمایش داده خواهد شد که می‌توانید پیشنهاد خود را برای هرچه بهتر شدن عملکرد چت بات ارسال کنید. در روش دوم، می‌توانید در حین گفتگو با بات، همانند یک گفتگوی واقعی نظر مثبت یا منفی خود را به ChatGPT بگویید. اگر از پاسخ ربات راضی نبوده و یا متوجه اشتباهی از سمت آن شدید، به سادگی می‌توانید اشتباه آن را گوشزد کرده و از او بخواهید که ایرادات خود را اصلاح کند. در این روش، پس از اعلام نارضایتی، به طرز جالبی مشاهده خواهید کرد که ChatGPT چگونه عکس‌العمل نشان داده و سریعا نسبت به رفع اشتباه خود اقدام می‌کند.

نحوه ثبت بازخورد در استفاده از chatgpt

تنظیمات Chat GPT

بطورکلی تمرکز هوش مصنوعی Chat GPT بر روی عملکرد قوی، سادگی محیط کاربری و سهولت استفاده کاربران است؛ به همین دلیل از وجود هرگونه المان اضافی در این محیط کاربری اجتناب شده است. با این حال، در قسمت سمت چپ پایین صفحه اصلی چند گزینه برای تنظیم برخی ویژگی‌های بات جهت بهبود وضعیت ظاهری و کاربرد راحت‌تر آن قرار داده شده است.

  • Clear Conversations: با انتخاب این گزینه تاریخچه مکالمات و تاپیک های شما با چت جی‌پی‌تی حذف خواهد شد.
  • Upgrade to Plus: چت جی‌بی‌تی یک سرویس پولی در اختیار کاربران خود قرار داده است. این سرویس هر لحظه در دسترس بوده و قابلیت‌های پیشرفته‌تری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با انتخاب این گزینه می‌توانید برای خرید سرویس حرفه‌ای اقدام کنید.
  • Light/Dark Mode: در این بخش می‌توانید رنگ‌ پس زمینه محیط کاربری را در حالت تاریک و روشن انتخاب کنید.
  • Updates and FAQ: اگر قصد دارید به صورت کامل در جریان روند توسعه این هوش مصنوعی قرار بگیرید، می‌توانید به این بخش مراجعه کنید. همچنین این صفحه پاسخ به سؤالات پرتکرار کاربران را نیز در خود جای داده است.
  • Log out: با انتخاب این گزینه، از حساب کاربری خود خارج می‌شوید.

ChatGPT از زبان فارسی پشتیبانی می کند؟

حال که با آموزش استفاده از ChatGPT در ایران آشنا شدید، باید بدانید که این چت بات با وجود توانایی درک و فهم زبان فارسی و سایر زبان‌های زنده دنیا، همچنان بطور مستقیم از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و لازم است برای مکالمه با آن از زبان انگلیسی استفاده کنید. البته برای استفاده از این بات، یک آشنایی ساده با زبان انگلیسی کافی است و نیازی به تسلط کامل بر زبان برای گفتگو با ChatGPT نمی‌باشد.

با اینکه ChatGPT قابلیت گفتگو در بستر فارسی را ندارد، اما می‌تواند به صورت محدود در مورد زبان و ادبیات فارسی اطلاعاتی را ارائه دهد. به عنوان مثال می‌توانید از ChatGPT بخواهید یک داستان و یا یک شعر جدید برای شما تولید کند؛ در کمال شگفتی مشاهده خواهید کرد که چگونه هوش مصنوعی چت جی پی تی می‌تواند یک متن فارسی با معنا در قالب شعر یا داستان را به صورت ابداعی ارائه دهد. با تمام این تفاسیر، با توجه به سرعت رشد و پیشرفت تکنولوژی هوش مصنوعی دور از انتظار نیست که در آینده‌ای نزدیک شاهد گفتگو با ربات‌های هوشمند به زبان فارسی باشیم.

chatgpt از زبان فارسی پشتیبانی می کند؟

مشکلات رایج استفاده از چت جی پی تی در ایران

همانطور که در قسمت‌های پیشین بدان اشاره شد، استفاده از ChatGPT در ایران با محدودیت‌هایی مواجه است که می‌تواند در برخی موارد مشکلاتی را به وجود آورد. از متداول‌ترین خطاهایی که کاربران ایرانی در زمان ثبت‌نام و یا استفاده از چت جی بی تی با آن مواجه می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خطای Limited Capacity

در برخی موارد کاربران ایرانی با وجود vpn و استفاده از شماره مجازی، برای استفاده از ChatGPT با خطای ” Limited Capacity” مواجه می‌شوند. این خطا عمدتا به این معنا است که ربات با درخواست‌های زیادی مشغول است و باید در صف برای درخواست‌ها منتظر بماند؛ اما حقیقت ماجرا به IP شما اشاره دارد. در صورت استفاده از VPNهای نامعتبر، آی پی سیستم شما نامعتبر شناخته شده و ربات ترجیح می‌دهد به جای شما به دیگران سرویس دهد. بسیاری از افراد توصیه می‌کنند در این موارد فیلتر DNS خود را تغییر دهید.

  • خطای Too Many Request

اگر با این خطا و خطاهای مشابه مواجه شدید، معمولا توصیه می‌کنند کوکی‌های مرورگر خود را پاک کنید.

کلام آخر

استفاده از chatgpt برای کاربران ایرانی با محدودیت‌های حاصل از تحریم‌های بین المللی همراه بوده و خدمات open ai در ایران قابل دسترس نیستند. به همین دلیل نحوه استفاده از chatgpt در ایران کمی متفاوت بوده و نیازمند ابزارهایی است که بتوان محدودیت‌های دسترسی به سرویس‌های بین‌المللی را برطرف کرد. اصلی ترین ابزارهایی که برای استفاده از این چت بات نیاز خواهید داشت، برنامه های تغییر آی پی و شماره مجازی خواهد بود.

نوشته آموزش استفاده از ChatGPT در ایران از صفر تا صد اولین بار در ایرانیکارت. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید